Alla inlägg den 31 januari 2009

Av -[ Iza ]- - 31 januari 2009 18:29

Mango- & limeglaserat kycklinglår (4pers.)

INGREDIENSER

Kycklinglårfilé 8,0  styck

Mango1,0  st stor

Chilifrukt1,0  styck

Lime1,0  styck

Crème fraiche3,0  msk

Matfett (smör)

Salt & vitpeppar   


Sås:

Smör2,0  msk

Matlagningsgrädde2,0  dl

Kycklingfond (konc)2,0  msk

Ananasjuice3,0  msk

Curry0,5  tsk

Sky (+ev vatten)   


Tillbehör:   Råris 3,0  dl    


Sätt ugnen på 175ºC.

1.   Mangosalsa:
Skala och skär mango i tärningar. 
Hacka chili fint. Lägg allt i en skål och riv över skal från lime och pressa över juice.
Blanda med crème fraiche och lite salt.

2.   Kyckling: Hetta upp matfett i stekpanna och stek kycklinglåren hastigt på hög värme, tills de fått fin stekyta.
Salta och peppra lätt och lägg över i en ugnsfast form. Häll över steksky och skeda över mangosalsan. Ställ in kycklingen i ugnen och efterstek i 15-20 min.

3.    Koka ris enligt anvisning på förpackning.

4.    Sås: Smält smör, tillsätt kycklingfond, grädde och juice. Smaka av med curry, salt, peppar och gärna med lite steksky. 
Låt småkoka till lagom konsistens.

Av -[ Iza ]- - 31 januari 2009 14:44

... ja allså en riktig bulle ,) Degen står o jäster just nu. tar ca 1 timme sedan ska man börja kavla o allt.. kommer få träningsvärk i axlarna redan helt slut efter rört degen slät...


Ikväll blir det mango Lime kyckling ett nytt recpet jag hittat.. o vin :)


Ola sitter o pluggar hållfastinghetslära nu, jag fattar noll av sånt.. och jag sitter här o bloggar lite..

Igentligen har jag inget att skriva men tyckte det kunde vara kul att ni fick veta att jag bakar bullar iaf :)

Det blir ca 70-80 bullar, så ni får gärna komma förbi på kaffe/läsk/tea :)

Men dom är inte klara förens halv 6 typ ;)

Och då måste jag ju klart börja med maten oxå. så idag blir det mycket tid i köket...

imorgon ska vi bort på lunch.. skönt att slippa laga mat..


Trevlig Lördag !

Puss o kram



Av -[ Iza ]- - 31 januari 2009 12:38

Idag vaknade vi väldigt sent, klev ur sängen 11:40 ,)

Men det va skönt att sova länge. Vi ska ju ändå inte göra nått speciellt idag ju..

Jag ska nog försöka träna lite nu har jag vart allt för slapp med det... dåligt av mig själv fy fy..


nä nu vet jag inte vad jag ska skriva mer...


Ha en bra lördag !

 Puss o Kram

Av -[ Iza ]- - 31 januari 2009 01:42

DÅ va det dax att krypa ner i sängen skulle jag allt tro.. är lite trött eftersom man inte fick sova imorse heller,..

Men imorgon/idag kan jag sova ut förhoppnings viss..

Om hon nu inte ska diska i sitt badkar igen.. ja jag lovar hon gör det .. säkert iaf :) det låter som hon diskar sina kastuller där..


Nä nu gäspar jag massa

Godnatt blogg vänner !!


Puss o Kram

Av -[ Iza ]- - 31 januari 2009 01:18

Hittade en rolig blogg om personlighets test, hittade på winyans egohörna 'blogg. jag gillar alla konstiga tester :)


Här är linken till sidan om du oxå vill göra testet: http://se.41q.com/


Här blev mitt resultat :


Din personlighetstyp:

Tystlåtna, idealistiska tänkare. Vill tjäna mänskligheten. Strävar efter att leva upp till sina värderingar, som tenderar att vara omfattande och väl genomtänkta. Extremt lojala. Flexibla och avslappnade så länge de inte upplever att någon av deras grundläggande värderingar hotas. Oftast begåvade skribenter. Kvicktänkta, med förmåga att se nya möjligheter. Vill förstå och hjälpa andra.

Karriärer som skulle kunna passa dig:

Skribenter, artister, personalvetare, socialarbetare, svensklärare, bildlärare, förskole- och dagispersonal, präster, psykologer, forskare, fritidspolitiker, redaktörer, studievägledare, journalister, religionslärare.


Min uppmärksamhet: främst riktad mot den egna inre världens ideér och intryck.

Intuition: tar in information via "sjätte sinnet" och ser det möjliga.

Känsla: fattar beslut grundand på personlig värdeskala.

Perception: Föredrar att leva på flexibelt och spontat sätt.


Ja allt stämde ju inte precis. Tystlåten verkar dom visst få alla till. Jag kanske inte är den mest öppna personen, som skricker ut vem jag är o allt. Men när jag jobbar, umgås med folk som är nära så är jag inte tyst alls..  Skribent nä det tror jag inte precis jag skulle kunna jobba som. Men allt jag gjorde Fet stilat stämmer tycker jag :)


Puss o Kram

Av -[ Iza ]- - 31 januari 2009 00:58

Will Smith & Rosario Dawson i huvudrollerna.

Ben Thomas(Will Smith) jobbar som IRS agent(skatteverket) men är inet som alla andra agenter. Han lider av en stor skuld, på 7 stycken själar. Som han försöker hjälpa. Men får se hur han kontaktar sjuka människor som har skulder till regeringen(the gouverment).

Han hittar bland annat en tjej som han fäster sig vid väldigt mycket.

En helt ok film som slutar både lyckligt och sorgligt.

Will Smith gör som vanligt sin roll väldigt bra.

Filmen har oxå fått 6 nomineringa !



Presentation

Omröstning

Vilken årstid tycker du bäst om ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards