Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av -[ Iza ]- - 16 augusti 2009 15:52

idag åkte vi o plockade björnbär inte för att vi visste vad vi skulle göra med dom, men det är kul att komma ut o plocka lite bär tycker jag. vi fick lite mer än 1,5 liter bär, kunde säkert få mer men det räckte tycker jag.

Så när vi kom hem bestämmde vi oss får att pröva att göra saft så det gjorde vi. blev 1 liter :)

Nu står den i kylen o svalnar.


Här är receptet jag använde.


2l Björnbär (vilket jag inte fick ihop så fick räckna om lite

3dl Vatten

5-6dl strösocker

1 rågat krm natriumbensoat


Koka först upp vattnet häll i bären. Koka i ca 10 min under lock pressa ut saften ur bären mot kanten då o då. Annars kan saften bli svag.

Häll upp i saft silen. Låt det rinna av.


Mät hur mycket avrunnen saft du fick. Räkna ut hur mycket socker du ska ha. Koka upp saften igen. Ställ av häll i sockret koka upp. Ställ av igen. Ta ca 1 dl Saft blanda i Bensonat häll sedan det tillbaka i saften och rör om, KLART ! häll nu upp i flaskor till max förslut snabbt. Låt den svalna sedan går det att dricka.

Man kan späda ut den lite om man tycker den blev stark.

Presentation

Omröstning

Vilken årstid tycker du bäst om ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards